Der SKAL bare gøres nu

01/08/2019

Vi er alle forbrugere. Men i dag handler det ikke om at forbruge så meget eller så lidt som muligt: Nej, det handler om, at forbruge det rigtige - dét der skaffer os en accept i de sociale grupper, vi gerne vil være en del af.

"Emmaljunga er et lækkert mærke. Brio er også fint, men det mangler måske lidt klasse. Men hvis du hellere vil have en kombivogn, så er Stokke herovre et godt bud."


Jeg var ikke ved at lære et hemmeligt kodesprog eller shoppe et privatfly - selvom listen af reservedele og tilbehør langt oversteg tjeklisten på en Boeing 747. Nej, tid og sted var såmænd i BabySam for 2½ år siden, da jeg nygravid og naiv vandrede direkte ind i armene på en dame, der åbenbart vidste meget mere om mine babyrelaterede behov, end jeg selv gjorde:

"Men jeg vil klart anbefale Odder", fortsatte hun: "Vi har en flooot model i sort/silver med X-dream stel. Jeg kan endda tilbyde dig en pakkeløsning med lift, regnslag, sele og hjulpose - og selvfølgelig insektnet. Jeg er personligt vild med Happy Cowey. Du får det for 15.000 lige ud. Er du for resten interesseret i en Voksi? En kørepose fra Odder kan også gå an, vil jeg sige...".

Her på egnen skal en barnevogn kunne holde til mange off road akviteter - og gerne uden at mor og far skal bekymre sig om mudderkager, rustpletter og ridser i betrækket.

Og så forlod jeg butikken. Det eneste jeg bragte med mig derfra var en følelse af forvirring. For jeg havde åbenbart ikke fattet et pluk af de forventninger til, hvad jeg skulle forbruge som kommende forælder.

Hvem er dit forbruger-jeg?
Da jeg blev mor fik jeg samtidig en adgangsbillet til et kulturelt fællesskab med bestemte forventninger til det forbrug, der har med vores nye medlemsskab at gøre: Hvad vi selv og børnene behøver og bør have - og hvad dét at have (eller ikke at have) betyder.

Jeg skulle pludselig lære at begå mig i en helt ny forbrugerrolle.

Og den dag i BabySam indså jeg også, at det handler om at tilpasse sit forbrug efter de sociale grupper, man gerne vil være en del af.
For jo, måske ville jeg gerne have en dyr og flot petrolfarvet Odderbarnevogn og iscenesætte mig selv som en kvalitetsbevidst og velovervejet mor, der kun ville trille sit barn rundt i det bedste af det bedste. Men kvalitetsbevidst og velovervejet i hvilke menneskers øjne? For hvis jeg havde valgt at kaste tre måneders SU efter sådan en barnevogn, skulle jeg leve af havregrød resten af graviditeten - og så ville jeg måske bare føle mig lidt dum?
Og folk i min omgangskreds mig ville give mig ret.
Nej, jeg måtte indse, at jeg hverken havde social eller økonomisk kapital til at blive en del af Odder-segmentet. Et æsel bliver jo ikke en fuldblodshest, selvom den har et X-dream stel og en voksipose.

Loppen har for det meste været lidt ligeglad med mærket på barnevognen - dét må være en voksenting at vælge, at tage stilling til den slags.

Jubilæumsvaser, Apple og Louis Vuitton?
Men jeg er en forbruger - og en mor. Så Loppens barnevogn blev omhyggeligt udvalgt i Den Blå Avis. Ganske billigt og ganske brugt. Og blandt familie, venner og bekendte har jeg aldrig hørt ét eneste pip om, at valget var forkert: For det er jo rart, at man uden skrupler kan tvinge sin barnevogn igennem diverse mudderpøle, sne, slud og vandpytter langs pløjemarken.
En barnevogn i samme prisklasse som en hest ville altså her på egnen bare fremstå lidt ekstravagant og upraktisk - hvorimod den sandsynligvis ville være beundringsværdig eller et decideret must-have-item i andre sociale kredse.

https://reneasmussen.dk

https://fotografiaarhus.dk

https://stinebro.dk

https://reklamefotograf.net

https://bryllups.net

https://xn--fotografhelsingr-zxb.net

(Dermed ikke sagt, at jeg ikke drømmer hede drømme om en flot, ny barnevogn, dog. Jeg er en fattig bonderøv, ikke en blind mand).

Så: Dét vi som individer i et forbrugssamfund stræber efter er, at forbruge det rigtige i de rette doser. For det er den eneste måde, vi kan tilpasse os de sociale grupper, vi gerne vil være en del af.

Og nej, det her gælder jo ikke kun barnevogne: Nogle finder eksempelvis Kählers jubilæumsvase uundværlig, mens andre ikke har fattet spor interesse for den. Nogle insisterer på at Apple er det eneste rigtige, mens andre sværger til PC. Nogle føler sig unikke og originale, når de går på jagt i Frelsens Hærs genbrugsbutikker, mens andre finder unikhed og originalitet i Louis Vuitton og andre dyre brands.

© 2019 HCs briller. All rights reserved Sutte Palæet.
Powered by Webnode
Create your website for free! This website was made with Webnode. Create your own for free today! Get started